piątek, 30 listopada 2018

"Podrabiany talent" Emilia Bury


Tytuł: Podrabiany talent
Autor: Emilia Bury
Tom/seria: ---
Wydawnictwo: Novae Res
Data wydania: 2018
Ilość stron: 392
Gatunek: literatura młodzieżowa
Ocena: 6/10


Piętnastoletnia Adrianna Mickiewicz, czując się gorsza od swojej wszechstronnie utalentowanej kuzynki, wykorzystuje niezwykłą okazję i zapisuje się do szkoły muzycznej. Niestety, szybko okazuje się, że dziewczyna nie grzeszy talentem wokalnym, a podczas zbliżającego się festiwalu muzycznego będzie śpiewać z playbacku. To jednak jedno z najmniejszych jej zmartwień – kiedy już dojdzie do upragnionego wyjazdu na festiwal, Ada wraz z rówieśnikami zostanie zakwaterowana w mrocznej, dziewiętnastowiecznej willi, 
z której w niewyjaśnionych okolicznościach znikają kolejni lokatorzy, a przerażające dźwięki dochodzące z zamurowanego przed lat pomieszczenia nie pozwalają na spokojny sen... Czy Adzie uda się rozwikłać ukrytą w starych murach zagadkę?

~lubimyczytac.pl

Kto z nas nie lubi historii z mrocznym budynkami w tle? Kto z nas nie lubi intryg, mrocznych postaci i otaczających bohaterów kłamstw? Ta książka oferuje to wszystko, jednak wykonanie sprawia, że ręce opadają. Jak z tak wyśmienitej fabuły można stworzyć ledwie dającą się czytać przygodę?

Piętnastoletnia Ada wraz z kilkoma uczniami ze szkoły wyjeżdża na festiwal Apollo, na którym wszyscy mają prezentować swoje wokalne umiejętności. Zakwaterowani zostali w ogromnej i starej willi, w której z każdym dniem robi się coraz dziwniej. Tajemnicze odgłosy, mieszkańcy zaczynają znikać i w końcu pojawiają się przerażające postacie. Czuć na kilometr spisek, a główna bohaterka stara się za wszelką cenę rozwiązać zagadkę starego domu. No przyznajcie sami, że brzmi to naprawdę ciekawie! Na wątku śpiewania z playbacku skupiono się bardzo mało, występ był, a w następnej linijce wszyscy byli już w zupełnie innym miejscu. Tak było praktycznie cały czas i mimo że mocno mi to przeszkadzało, to nadal z zainteresowaniem śledziłam rozwój wydarzeń. Ciężko było, oj bardzo ciężko było mi się skupić na czymkolwiek gdyż miałam wrażenie, że autorka o wszystkim pisze pobieżnie i byle dalej (ale o tym później). Sama fabuła i jej pomysł były naprawdę ciekawe i mnie osobiście wciągnęły. Cały czas się coś działo, wiele wątków zupełnie niepotrzebnych, jednak do wytrzymania. Intrygowały mnie odgłosy dochodzące z zamurowanego pomieszczenia, mroczne i przerażające postacie atakujące Adę i przede wszystkim tłumaczenia moich podejrzanych. Wiedziałam, że coś się święci i miło było do końca zastanawiać się kto stoi za tymi wszystkimi okropnościami.

Bohaterowie... Oj, tu mogłabym się nieźle i niekoniecznie pochlebnie rozpisać, ale postaram się być konkretna. Ada- główna bohaterka, która doprowadzała mnie do furii. Właściwie wszystko to jest winą autorki, ale skoro tak chciała wykreować jedną z najważniejszych postaci to trudno. Zacznę od tego, że wkurzało mnie to, w jak szybkim tempie dziewczyna o wszystkim zapominała i przechodziła do codzienności. Zaatakował Cię w nocy potwór, który chciał zaciągnąć Cię do szafy i niewiadomo co z Tobą zrobić? O nie, dobrze, że jak ZAWSZE ktoś Ci pomógł i możesz spokojnie położyć się spać, a rano śmiać się i wygłupiać z innymi. Przecież takie zdarzenia są ostatnio u Ciebie na porządku dziennym i nawet o tym nie myślisz, wiedząc, że dzisiaj w nocy będzie to samo. Po prostu koszmar. Tak wiele nierealności wystąpiło w twj historii, że aż oczy bolą. Śpiewam z playbacku, ale nie szkodzi, aktorka i tak niewiele poświęca uwagi temu wątkowi więc o każdym koncercie mamy ledwo jedno zdanie i lecimy dalej rozwiązywać zagadkę. A W międzyczasie dam się wykorzystywać kilku dzieciom bo poznały moją tajemnicę, o której i tak sporo osób już wie. Bardzo mądrze.
Wybaczcie, ale to właśnie między innymi  przez Adę moja ocena o książce jest tak niska. Każda z postaci przechodziła do porządku dziennego niesamowicie szybko, jakby atakujące stwory i znikający ludzie byli czymś zupełnie normalnym. A najbardziej rozbawiła mnie matka Ady, która wysłuchując tych rewelacji przez telefon, nie kazała jej wrócić. Sami przyznacie, że to boli i nie da się przejść obok tego obojętnie. Tym bardziej, że autorka prawdopodnie nie zamierzała napisać fantastyki, a zwykły kryminał.


Drugą i bardzo istotną sprawą, która zaważyła na mojej ocenie, jest styl autorki. Miałam wrażenie, że czytam słowa z lekkością napisane przez nastolatkę. Naprawdę, to było fatalne pod względem wykonania. Proste, pełne powtarzających się imion dialogi na poziomie gimnazjalisty, albo i gorzej. Nie chcę tu nikogo obrażać, ale mnie akurat się to po prostu nie spodobało. Nie jestem tego fanką i zwracam na to uwagę. Tak samo było z przeskakiwaniem między scenami. Pani Emialia na niczym szczególnie się nie zatrzymywała. W przeciągu dwóch linijek bohaterka potrafiła być w kilku miejscach, a czegoś takiego wręcz nienawidzę. Najgorsze niestety było to, że toczy się mega ważna rozmowa i nagle zostaje urwana tekstem "Olka zawołała mnie na zbiórkę, musiałam iść, zjedliśmy lody, było fajnie". Niedosłownie to, ale wiecie o czym mówię. Przejście z tak ważnej rzeczy do błahostki to nie jest dobry sposób na zatrzymanie czytelnika ze sobą. Przykro mi, ale jestem na nie pod tym względem. Zdecydowanie za często zdarzały się też sytuacje, w których dziewczyna mogła podsłuchiwać tajemnicze rozmowy. To nie był szczyt oryginalności.

Podrabiany talent to książka ciężka do jakiejkolwiek oceny. Jej fabuła była dla mnie strzałem w dziesiątkę i zaintrygowała mnie na tyle mocno, że dokończyłam całość. Jednak styl autorki pozostawiał tak wiele do życzenia, że aż brak słów. Dialogi na poziomie gimnazjalisty, przeskakiwanie scen w zbyt szybkim tempie i nieakcentowanie ważnych wątków, sprawiło, że nie mogę książki ocenić wyżej, mimo że bym chciała. Nie pozostaje mi nic innego jak trzymać kciuki za rozwój kariery pisarskiej autorki i poprawienie swojego stylu. Bo pomysł jest i to naprawdę dobry.

Za możliwość przeczytania serdecznie dziękuję Wydawnictwu Novae Res.

46 komentarzy:

  1. W tej chwili nadal nie mam ochoty na młodzieżówki dlatego nie będę oceniać po Twojej recenzji (jest dobrze napisana) - nie będę wysuwać żadnych wniosków ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hm, coś mi nie gra w tej książce, nawet nie czuję potrzeby jej przeczytania. Recenzja jak zwykle świetna! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurczę szkoda, że to taka męcząca książka, bo faktycznie fabuła zapowiadała coś ciekawego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest męcząca pod względem czytania, ale rzeczywiście te dialogi na poziomie gumnazjalistów nie ułatwiają sprawy.

      Usuń
  4. Szkoda, że styl pisania autorki nie jest lepszy, bo wydaje mi się, że przez to książka sporo traci. Jeszcze się nad nią zastanowię, bo jednak pomysł na fabułę jest całkiem ciekawy. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tym razem, to nie jest książka dla mnie. 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. okładka mi się podoba, przykuwa uwagę, ale jakoś sama historia mnie nie porwała :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że styl autorki okazał się taki niedoszlifowany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejmy nadzieję, że następna książka autorki będzie bardziej dopracowana pod tym względem :)

      Usuń
  8. Kurczę, przyznam szczerze, że mnie również książka zaintrygowała swoim opisem fabuły. Szkoda, jednak że autorka nie ma najlepszego (czuję po recenzji, że to i tak słabe określenie!) warsztatu pisarskiego. A sytuacja z mamą Ady po prostu mnie rozwaliła, masakra! Oby jak najmniej takich rozczarowań:/ Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Być może w następnej książce styl będzie już lepszy, a pomysł może i jeszcze lepszy, skoro jest potencjał?:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pomimo tego, że fabuła była strzałem w dziesiątkę, naprawdę obawiam się tych dialogów. Często jest odwrotnie - fabuła nudna, a styl dobry. Po ksiązkę więc nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Omijam książki z tego wydawnictwa, więc za tę pozycję się nie wezmę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. by mnie męczyła w czytaniu owa pozycja:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fabuła faktycznie zaciekawia, więc szkoda że nie wszystko poszło tak jak powinno :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja bym miała mocne zastrzeżenia już na wstępnie: jak można nazwać bohaterkę Ada(Adrianna) Mickiewicz? Poza tym nie przepadam za straszeniem, w skrócie to nie książka dla mnie ;>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie rozumiem co takiego złego jest w nazwanie bohaterki w taki sposób 😂

      Usuń
  15. Odłożę lekturę tej książki na późniejszy termin. Podoba mi się jak o niej piszesz, ale mam za dużo zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten styl pisarki trochę mnie odstrasza, więc muszę się jeszcze zastanowić czy chcę ją czytać. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie nie przypadł do gustu, nie znaczy to, że i u Ciebie by tak było ;)

      Usuń
  17. Myślę, że jak autorka trochę bardziej poprawi styl jak mówisz, książki zyskają dużą popularność :)
    dreamerworldfototravel.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Pomysł super. Być może nie oryginalny, ale na topie :) teraz są modne stare, owiane tajemnicą budynki.
    Szkoda, że reszta jakoś średnio wypaliła.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ojej , ojej, no raczej nie bylabym zachwycona takim obrotem fabuły. Jeszcze styl jaki autorki jaki przedstawiłaś, to jeden z najgorszych. Cóż, w NW zdarzają się perełki, ale to bardzo, bardzo sporadycznie. Trzeba mieć szczęście, zazwyczaj są to słabe wypociny.

    OdpowiedzUsuń
  20. Książka nie jest zbytnio dla mnie, ale na pewno znajdzie swoich faworytów :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Tym razem chyba jednak nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka jest napisana przez 15 latkę więc chyba jeszcze dopracuje swój warsztat ma czas a teraz nie jest tak źle moim zdaniem jest całkiem przyzwoicie

      Usuń
    2. Nie jest tragicznie, jednak bardzo się czuło, że pisała to młoda osoba. Trzymam kciuki za autorkę, mam nadzieję, że jej następne książki ardziej przypadną mi do gustu :)

      Usuń

Witaj!
Będzie mi bardzo miło jeżeli pozostawisz po sobie ślad w formie komentarza- to bardzo motywuje! :)

© SZABLON WYKONAŁA: RONNIE | RC |